|
Sludder om
kosttilskudd

Flere
nettaviser har trykket 28.02.07 artikler som påstod at kosttilskudd
skader deg. Artiklene tok utgangspunkt i en studie fra the Journal
of the American Medical Association (JAMA).
Hele
denne studien har blitt tilbakevist i etterkant, men la oss nå se
hva som stod i den, for det var jo tross alt ikke korrekte
overskrifter og fakta som formet folks meninger den dagen, i alle
fall hvis de var basert på medias vinkling av saken.
Merk deg allerede nå at AMA (American Medical Association) er kjent for å
være negative til kosttilskudd og naturmidlers positive påvirkning
på vår helse, og har solide økonomiske knytninger mot
farmasiselskapene, hvis representasjon i organisasjonen utgjør
hovedvekten av beslutningstakerne.
Hva sa artiklene?
Undersøkelsen er omtalt bl.a. hos
Side 2 og
"Forskning".no. Disse "nyhets"-kanalene
gå uttrykk for at folk tar mer skade av kosttilskudd enn nytten de
får. De påstod videre at folks dødelighet øker av betakaroten,
vitamin A og E. De påstod at vitamin C har ingen virkning i det hele
tatt, og at selenium ser ut til å ha gode virkninger på helsa.
Fritt
helsevalg har kommentert saken, med linker til fakta. Se
referanser under.
Internasjonale eksperter motsier JAMA
IADSA
har i en pressemelding uttalt at undersøkelsen fra JAMA virker som
en forhåndsbestemt konklusjon som trenger en metode som kan støtte
den. Det virker altså som forskerne har hatt et ønske om hva
undersøkelsens utfall skulle bli.
Forskerne har på grunnlag av statistikk fra 68 undersøkelser prøvd å
trekke konklusjoner vedrørende effekten til de nevnte naturmidlene.
Det kunne være mulig hvis undersøkelsene de brukte, hadde
forsøkspersoner i samme alder, kjønn, helsetilstand, hadde samme
inntak av naturmidler osv.
Når
mange av deltakerne har alvorlige sykdommer, røyker eller er over 70
år, er det ikke så rart om du kan få "økt dødelighet"! Deltakerne
har også fått antioksidanter i forskjellige doser, merker og
kombinasjoner, og ble testet etter forskjellige metoder.
Det
blir jo nærmest umulig å trekke en fornuftig konklusjon på grunnlag
av 68 forskjellige undersøkelser med så store variasjoner i
datagrunnlaget, hvis du ikke allerede har bestemt deg for hva du vil
konkludere?...
Hvorfor gjør de dette?
Du som
leser Varsleren, er ikke som gjennomsnittspersonen. Gjennomsnittet
leser overskriftene på artiklene, og godtar det skrevne ord som
sannheten. De blir da bevisst eller ubevisst påvirket i retning av
en skeptisk holdning til naturlige og sunne naturmidler som egentlig
er bra for helsa deres. Dermed har kosttilskudd fått en planlagt
negativ omtale, og AMA og dets ledere har oppnådd hensikten sin.
IADSA
konkluderte med at folk bør fortsette å ta antioksidanter pga de
gunstige virkningene dette har.
Forstå hva som virkelig skjer! Informer flere om Varsleren, mer viktig
info kommer.
Referanser:
Fritt
Helsevalg:
http://www.fritthelsevalg.org/htmlsite/aktuelt.asp?parent=1&flag=1&ban=1&id=414
http://www.fritthelsevalg.org/htmlsite/aktuelt.asp?parent=1&flag=1&ban=1&id=412
http://www.fritthelsevalg.org/htmlsite/aktuelt.asp?parent=1&flag=1&ban=1&id=415
http://www.fritthelsevalg.org/htmlsite/aktuelt.asp?parent=1&flag=1&ban=1&id=410
Side2:
http://www.side2.no/helse/article915962.ece
Forskning.no:
http://www.forskning.no/Artikler/2007/februar/1172572062.72
www.varsleren.com
|